Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

onsdag 31. august 2011

Mål, mening og trening

Som antatt kjent, jobber jeg, i tillegg til å være kontorrotte, i SATS. En av SATS kampanjer denne høsten, er å sette seg mål med treningen.
Det har fått meg til å tenke litt. For ja, målet mitt er jo å fullføre triathlon, løpe 10 km i ett gitt tempo eller banke SATS-kollegaer i Oslos Bratteste. Men hva er målet, egentlig?

Når man koker det hele ned, handler det om å ha overskudd til å leve det livet man ønsker. Jeg er ikke opptatt av vekta,  så lenge buksa passer. Målet med treninga må være å ha en kropp som fungerer, som er sterk og utholden nok. Som klarer av hverdagens strabaser, og litt til. Og som holder ut, lenge. Om 30-40 år vil jeg være et seigt, gammalt skinn som løper fra småripsa.


For ikke å snakke om den mentale biten. Jeg tror jeg aldri er nærmere et nervøst sammenbrudd, som når jeg ikke får trent.

Mitt mål må bli som følger: nåværende mental helse, fremtidig fysisk helse.

Men det er fint med noen delmål også! Mitt mest nærliggende sådanne er halvmaraton i Oslo gater om drøye 3 uker. Denne gangen følger jeg ingen plan, og har heller ingen større tidsambisjoner. Føler at Fredrikstad holder for hele denne sesongen! Men det er klart det hadde vært moro å utfordre sin egen tid.

Oppskriften denne gangen har vært en rolig langtur  (> 14 km i 5.30 tempo), en intervall-økt (4x4, pyramide el.) og èn rask distanse (+- 10 km i ca. 5 tempo), i uka. Blir det èn økt til, er det enten en transportetappe til eller fra jobb, eller go-with-the-flow- med- bakker-økt. Så kommer SATS-timer, styrketrening, sykling til jobb og ev. svømming i tillegg.

Raskt oppsummert har det blitt 165 km løping og 185 km sykling i august måned.  Skarve 2 km svømming og ca.15 timer med diverse trening på SATS.
Litt månedsstatistikk på løpinga, uke for uke i august, antall km og snittempo. Endomondo er gøy!


Og om jeg ikke blir gammel og grå, så har jeg det ihvertfall bra akkurat her og nå!

6 kommentarer:

  1. Ja, det er et interessant spørsmål! Lurer av og til på hvorfor jeg løper. Er det egentlig så kjekt?
    Det mentale er kjempeviktig. Man tåler mer når man er trent. Stress, problemer osv.
    Vanskelig å sette fingeren på hva det egentlige målet er. Synes i hvert fall ditt var bra!

    SvarSlett
  2. Veldig godt formulert! For meg er det mentale aller viktigst - men det gjør ikke noe at det er godt for kroppen i tillegg!

    - Jeg kan veldig godt se for meg at du løper fra småripsa om 30-40 år ;) Det gjør nok ikke jeg, men jeg skal ta dem på utholdenheten!

    SvarSlett
  3. Signerer det ene målet alt koker ned til!
    Meget godt sagt.

    Og nå er det jaggu ikke lenge til OM!

    SvarSlett
  4. Leve godt og lenge - det er det vidtfavnende målet mitt. Det blir litt for voldsomt for å ha vedvarende effekt på motivasjonen, så da blir det som du gjør; å bryte det ned i mer overskuelige og konkret målbare mål. Way to go! (c:

    Forøvrig veldig bra mengde og mix på treningen din.

    SvarSlett
  5. Jeg løper for å holde formen oppe rett og slett. Siden jeg har lavt stoffskifte og har i mange år vært en umedisinert zombie, må jeg benytte sjansen nå som jeg er symptomfri. Og forhåpentligvis holde meg symptomfri så lenge jeg holder meg i god form. :o)

    Jeg tror nok du løper fra småripsa lenge før du blir et gammelt skinn. :oP Men da også. :o)

    SvarSlett