Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

fredag 5. august 2011

Lenger enn langt!

 Mann og barn et fortsatt på ferie, og jeg har et hav av tid etter jobb. Marit var ikke vond å be på en lang(blå)tur, og etter jobb satte vi kursen mot Østmarka. Dagens inngangsport var Nøklevann, og målet var å løpe rolig, ca. 15 km og på den måten komme seg gjennom Marka og hjem. Og for all del, vi hadde på hver vår kant studert kart og planene var klare. Fra Nøklevann, via Mariholtet mot Sandbakken og hjem. Det skulle vel bli sånn ca. 15-18 km vel?


Dagens +
Sandbakken
  • Kroppen klarer og orker mange kilometer i ulendt terreng. Så pass kjekk og grei var jeg faktisk (dette var ganske i starten vel og merke) at jeg fabulerte om marathon til neste år.
  • Godt selskap er uvurderlig. Vi har løpt noen mil nå, Marit og jeg. I luv u!
  • Flott natur en kort tur unna bykjernen. I marka venter mil etter mil med grusveier og stier på å bli erobret.
  • Steder som Sandbakken. Ekstra pluss for utendørs vannkran. 2 drikkeflasker à 330 ml holder ikke når temperaturen er godt opp på 20-tallet. Pluss også for at det var overskya.
  • Nærmere natturn kjæm du itte! Ok, ikke de voldsomt store opplevelsene, men en frosk og en mus (som Marit tråkka på).
  • Aldri har en Solo smakt bedre!!!
 Dagens -
  • Sikkert ikke så god taktikk å legge ut på en sånn tur 8 dager før triathlon.
  • Gnagsår under armene(!)
  • Pinne stive, tunge bein som sleit i oppoverbakkene og de er det mange av i Østmarka (kan den litt forringede fysisk formen ha noe med den flaska med hvitvin som ble inntatt igår å gjøre? Apropos lure valg før triathlon).
  • Vondt i hele kroppen fra skuldre til fotsåler, spesielt etter overgang fra grus/ sti til asfalt, altså siste 10 km.
  • Nærkontakt med brennesle; ja, det svir faktisk en hel del.
  • Endomondo og Garmin er slettes ikke enige om antall tilbakelagte kilometer. 
  • Hvordan skal en eventuell marathon gå?
  • Svært begrenset med mat i kjøleskapet = egg. Middag ble tre knekkebrød med majones og kokte egg. Men hei, karbohydrater, fett og protein. Så får "5 om dagen" bli 10 imorra.
Marit i fint driv

Som du sikkert har skjønt, så ble denne turen ganske mye lenger enn antatt og planlagt. Sånn er det når to byhøner viller seg ut i skogen. Det var bratt, det var tidvis meget ulent, men vi rota oss aldri bort, takket være god skilting og merking. Til slutt, der jeg okket meg i kassakøen  på Rema 1000 for å få den etterlengtede Soloen, kunne jeg raskt oppsummere  over 29 tilbakelagte km. Det er ny rekord for meg, og når det hele nå er litt på avstand, kjennes ikke kroppen så aller verst. Men de planlagte intervallene på lørdag utgår nok til fordel for sykling.

Og en ting, Marit og jeg var skjønt enige om, var at å løpe halvmaraton à la Skaubygda er MYE hardere enn samme distansen på asfalt. Så Oslo Marathon, eat your heart out, Skaubygda, Nordmarkstraver'n og Skogsmarathon ruler!

For de spesielt interesserte, finner du løypa her (i to deler grunnet pit-stop på Sandbakken)
Nøklevann- Mariholtet- Sandbakken
Sandbakken-Klemetsrud-Hauketo

13 kommentarer:

  1. Fy flate, så vanvittig langt! Dere er tøffe altså!
    Hørtes ut som en fin tur. :o)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Gøy å utforske Østmarka med deg! Jeg måtte mobilisere all viljestyrke for karre meg de siste 200 meterne hjem. Tror aldri jeg har vært så sliten, fascinerende følelse. Gangsår på halsen, til og med. Dette må vi gjøre igjen! Flyktningeruta neste?

    SvarSlett
  4. Tone: det var veldig langt, men hjem måtte vi jo ;-)

    Marit: hvordan er kroppen idag? Jeg våknet i natt av at storetåas grunnledd verket som besatt, men det ga seg med Ibux-gelè. Ellers litt tung i bena.
    Flere langturer skal bli, skal sette meg inn i Flyktningeruta straks og med en gang!

    SvarSlett
  5. Jeezzess!
    - denne turen var sikkert identisk med oslomaraton, trenger ikke løpe halve når dere elegant mestrer 30 i skogen.

    Dere overvant nesten dørstokkfrykten min, kanskje makter jeg litt skog selv før kvelden faller -)

    SvarSlett
  6. Fytti rakken dere er rå!
    Må være hyggelig å ha noen å løpe sammen med så langt. :-) Trener dere ofte sammen?

    SvarSlett
  7. hehe, kunne gjort akkurat det samme - feilberegnet fullstendig mener jeg. (c: Når det er sagt så slapp dere å grue dere som dere sikkert ville gjort på forhånd dersom dere visste at dere skulle løpe nesten 30 km denne dagen.

    Jeg fikk også veldig vondt i "stortågrunnleddet" etter forrige søndags langtur. I motsetning til deg var jeg ikke smart nok til å bruke noe ibux-gel, men slet med vondten i tre dager... Ibux gel er nå satt på handlelisten. Lurer på om en del hjerneceller dunkes ut av hodet med hvert skritt...

    Synes forøvrig Marit kunne skånet den musa da. Skulle tro det var god nok plass til både dere og den inni skauen... (c;

    SvarSlett
  8. For en tur! Så morsomt at det ga mersmak, og at du vurderer maraton neste år :)
    - Jeg er sikker på at det var en god oppkjøring til triatlon! Bare hvil deg i toppform nå etter dette...

    SvarSlett
  9. KLIN gærne er dere ;-) SPREKT!!! Jeg bøyer meg dypt i respekt; meget imponert!! Silja

    SvarSlett
  10. Janicke: det var jo ikke med vilje, da! Og jeg holder en knapp på at den klarte seg...
    Anna: kroppen er kaputt. Hadde kramper under fotsålene i hele natt. Føles også som jeg har fått full bekkenløsning! Hihi, men moro lell :)

    SvarSlett
  11. Ja, når dere sier det sånn så, ble jeg jo straks meget mer fornøyd med turen. Og jeg tar gjerne noen ondter på kjøpet, så lenge de forsvinner rimelig kjapt! Og janicke har helt rett, hadde jeg visst hva vi la ut på, hadde jeg vært skikkelig nervøs og sikkert mer lei underveis. Dette ble jo litt som Skaubygda (og ev andre løp der man ikke helt vet hva man går til) man tar det bare som det kommer, frem må man!

    SvarSlett
  12. Åhh, det høres deilig ut å løpe i skogen, selv om turen ble 14 kilometer lenger enn antatt... Her i LA er det bare asfaltjungel og jeg gleder meg til å komme hjem neste uke og utforske løpeterrenget hjemme.
    Angående gnagsår under armene: løp du med singlet? Hvis jeg løper mer enn 8-10 km får jeg gnagsår av singleter med søm under armen. Saltkrystallene fra svetten gjør jo at man kan tørke seg i pannen og få gnagsår, så det skal ikke så mye til. Har sett noen singleter der de har laget to sømmer på siden istedenfor en på midten, men har nå selv gått tilbake til t-skjorter på langturene.
    Men Marit: gnagsår på halsen har jeg ingen åpenbar løsning på ;o)

    SvarSlett
  13. Ingunn: Jepp, søm midt på! Nå er det egentlig et luksusproblem, siden klimaet tillater svært lite singletløping. Gleder meg til du kommer hjem :-*

    SvarSlett