Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

søndag 8. mai 2011

Sentrumsløpet 2011- man lærer så lenge man lever.

Jeg vil starte med å si unnskyld. Unnskyld til alle de som fikk en albu i trynet, i siden, i magen. Unnskyld til alle de (dustene) som bare måtte krysse løypa der jeg kom farende. Jeg beklager mine saftige utbrudd, som sikkert kunne fått den barskeste sjømann til å rødme. Det skal vel litt til for å bedømme avstand og fart, og det skal vel ditto mye til for å forstå hvor frustrerende det er å måtte bremse opp.


Når det er sagt, kan jeg gjennoppleve gårsdagens Sentrumsløp.

Vi var ute i god tid, og fant en do helt uten kø i parkeringshuset. Genialt! Her fikk jeg også hilst på Silja, og opplevd at selv garva løpere blir grepet av nervøsiteten.

For et folkehav vi ble møtt av på Karl Johan! Moro at løping atter en gang kan samle så mange spreke mennesker. Masse kjente og god stemning. Njaal og jeg jogget litt hit og dit, og nok en runde med dobesøk ble gjennomført, denne gangen på McDonalds (køfritt!)

Så ble det uendelig mye døtid og vi var ikke offensive nok til å trenge oss frem i det folkehavet pulje 3 viste seg å være.
For etter at startkuddet gikk, løp jeg i en irriterende kø helt frem til stigningen i Bygdøy allè. Jeg voktet meg vel for å bruke krefter på sikksakk løping, det har jeg nemlig brent meg på før. Men passeringstida ved 5 km viste det jeg kjente, dette gikk for sakte for noe i nærheten av en PB. Men en negativ splitt skulle jeg nå ihvertfall få til. Forøvrig løp jeg kanskje på feil side av veien, for alt jeg fikk på drikkestasjonen var vann. Men en kopp over hodet var forfriskende i varmen.

Der mosjonistene møter eliten ( Karl Johan) tenkte jeg seriøst på å gi meg. Men så kom jeg på at Marit og jeg hadde snakket om at DNF er skikkelig kjipt, og beit det i meg. Men det var et slit. Og det var jeg ikke alene om, jo nærmere mål jeg kom, desto flere løpere lå strødd med hjelpemannskaper rundt seg. Håper alle har kommet seg og at det ikke var noe verre enn dehydrering eller generell overanstrengelse.

Og så kom den laaange innspurten. Jeg synes selv jeg spurtet til jeg nesten så mannen med ljåen, men fort gikk det vel ikke. Det var en befrielse å komme i mål, men jeg må ærlig innrømme at jeg var bittelitt skuffa over tiden. Har løpt fortere, og tror at jeg har litt mer inne. Men, etter forholdene, så var det vel likevel ikke så værst. Og negativ splitt ble det så det holdt, jeg løp siste halvdel 30 sekunder fortere enn første.
 
Det var energitappende å løpe i konstant kø. Og siden Oslo ikke er velsignet med brede avenyer og løypa nødvendigvis må (?) være smal og svingete, er kanskje flere, mindre puljer tingen? Og i fare med å være litt hoven, hvorfor starter folk som holder 9 km/t i pulja 41-50 minutter? Kanskje av den samme grunn som jeg vurderer som taktikk ved neste løp. Menge seg med de som er raskere for å få klar bane.

Vel hjemme fikk jeg dagens lærepenge. Jeg ble nemlig skikkelig dårlig; kvalm og uggen. Tivoli i magen. Ikke noe smittsomt nei, bare en flaske Imsdal aktiv på styrten etter målgang. Når skal jeg lære at jeg ikke tåler store mengder av sånt? Neste gang, kanskje.

For det absolutt mest positive etter gårsdagen er jo at jeg allerede gleder meg til neste gang. Jeg tror jeg vet at jeg har mye mer inne, og det må frem. Idag blir det hvile, men imorgen den dag er det ny dag, nye muligheter!

Og for de som måtte lure på tida mi, så ble den 46.31. 10 sekunder bak toppnotering, men i mye bedre form, er jeg ikke mer sjenert enn at jeg tør å påstå at målet om 45 minutter absolutt er inne rekkevidde!





9 kommentarer:

  1. Vel, først må jeg bare si at "den garva løperen" som var grepet av nervøsitet het IKKE Silja (men Tim)! Og, det er jo alltid vanskelig å time spising og dobesøk og slikt før start.....alltid et dilemma det der :-)

    Dette med å løp i kø blir nok desverre vanskelig å gjøre noe med.....jeg fikk en elendig åpning i OM i 2009 hvor jeg startet bak sammen med de som løp med sekk(!) og fikk spolert en del av løpet mitt. Kjipt, men man lærer....

    Lærdommen er at man ikke skal være beskjeden!! Som du sier: mange starter helt klart ikke riktig i forhold til kapasiteten sin! Mitt råd er derfor: still deg så langt frem som overhodet mulig, ikke vær beskjeden! evt om du tidsmessig ligger på grensen mellom to puljer: start i den raskeste!!!

    Jeg løp jo en hel del dårligere i går enn hva jeg burde klart, og jeg løp absolutt ikke med en innbitthet og målrettethet i forhold til å komme fortest til mål (jeg hadde nok med å klare å komme til mål). Dermed ble jeg skånet for det verste trøkket i går (siden jeg aldri egentlig løp forbi noen) og løp ganske uberørt, og jeg forsøkte å gjøre meg så liten som overhode mulig slik at folk skulle kunne passere (la meg feks. helt ut i grøftekanten i Frognerparken). Jeg er veldig klar over at de fleste andre i min pulje som løp "uten ambisjoner i går" IKKE tenkte på samme måte som meg ;-) SÅ at jeg prøvde, jeg, 1 av ca6000, hjalp kanske ikke så mye men, litt kanskje? ;-)

    SvarSlett
  2. Silja:Ja, det var jo Tim, men jeg tenkte at jeg ikke trengte å navngi han:-)
    Men jeg skal ta deg på ordet (for du er jo tross alt ganske garva du også) og stille meg langt forann neste gang jeg har ambisjoner om noe annet enn å bare oppleve. Så får vi se om det blir i NY i juni eller Hytteplanmila i oktober.

    SvarSlett
  3. haha ja jeg forsto at du ikke ville navngi han; men Tim tåler det så derfor tystet jeg :-)

    Selv de med massevis av erfaring gjør av og til feil. Jeg har erfaring men jeg gjør også feil, helt klart (eks OM 2009)!! Stresset i forkant med alt virr-varr av folk gjør at man noen ganger kommer ut av rytmen og da er det fort gjort at man feilvurderer, glemmer osv....

    Jeg føler meg av og til litt malplassert når jeg brauter meg vei fremover, MEN, tro meg: man kan vist aldri bli for optimistisk i forhold til plassering i startfelt og helt klart ikke mer malplassert enn et hundretalls andre idioter som er ute i samme ærend :-)

    SvarSlett
  4. Gøy å lese om din opplevelse! Synd jeg ikke fikk møtt deg, men det var jo en del mennesker i gatene den dagen. Gratulerer med kjempebra tid, på tross av trengselen! Det er vel som du sier ikke et løp for store perser, men mest for opplevelsen, og det var virkelig en fin opplevelse!

    SvarSlett
  5. Gratulerer med kjempegodt løp! Tror det er en ganske gjengs oppfatning at det ble for trangt - kan virkelig ikke huske at det var slik i fjor. Dersom de ikke lager flere puljer neste år tror jeg at jeg går for Siljas råd og melder meg på i startpuljen før. Da skal jeg uansett være så fantastisk supertrent at det blir en lek å komme under 40 min (nuvel, minner meg om noe jeg tenkte i fjor). Det hadde kanskje også vært en idé å minne løperne på god løpsskikk. Holde til høyre og ikke kaste seg rett foran andre løpere og deretter senke farten. Uansett: veldig godt gjennomført - og det var jo en flott dag i hovedstaden (c:

    SvarSlett
  6. For meg som lå ca 15min bak dere var det motsatt, lite kø i begynnelsen, kanskje fordi de fleste på mitt nivå startet sammen dere -)
    (Faktisk holdt jeg nesten selv på å starte i pulje3, skjønte ikke hvor lang kø tusenvis av mennesker lager og hoppet inn for tidlig, fikk heldigvis omsider brøytet meg mot gjerdet og fikk klatret over og omsider plassert meg riktig).

    Køa for meg kom på de siste 2/3kms, da alle plutselig skulle gå i bakkene, spesielt i tunnelen. Litt psycho og selv ha en fart der man knapt beveger seg men samtidig albue bort andre som sperrer veien. Yin og yang og humoristis nok til at jeg karret meg gjennom i luntetempo -)

    Gratulerer med flott gjennomført!

    SvarSlett
  7. Gratulerer med et kjempebra løp! Neste år starter du i en tidligere pulje :)

    SvarSlett
  8. Janicke,

    Enig med deg, det var IKKE så trangt i fjor.
    I år var det flere steder laget trangere passasjer, blant rett før mål, dvs. svingen før måloppgang var inngjert til noe veldig smalt. Også i Frognerparken og særlig den nye trasèen var det trangt etter min mening.
    Men det som var likt som ifjor, det er den nye trenden med at publikum mer og mer flyr ut i løypa selvom det ikke er klart, jeg så flere kollisjoner, publikum som løp rett inn i en løper da de ikke greide å vurdere avstand og tid når veien skulle passeres.
    I tillegg var det en del publikum som sto vel langt uti løypetraséen. Og de flytter seg ikke når du kommer heller - selvom de ser løperne kommer. Høl i hue enkelt folk :)

    SvarSlett
  9. Gøy å lese! Gratulerer med vel gjennommført løp! :o)

    SvarSlett