Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

tirsdag 10. mai 2011

I want to ride my bicycle

I juni har jeg tenkt å la NSB seile sin egen sjø...eller den gjør det kanskje uansett, da de fleste togavganger rundt Oslo i sommer innstilles grunnet arbeid med whatever. Jeg har tenkt å transportere meg selv til å fra jobb ved hjelp av muskelkraft. Hver dag (kanskje ikke første dag i ny jobb 20.juni?).

Det betyr 24 km tur/retur. Og selv om jeg er i overmåte glad i å trene, så tror jeg neppe at jeg snører  på meg løpeskoa hver dag. Jeg kan alltids svømme, men hvor skal jeg da legge mobil og adgangskort til jobben? Løsningen er å sykle de dagene jeg må fort frem. Men det blir med livet som innsats!


Jeg har i all hovedsak to rutealternativer.

Enten opp til Sæther og langs Ekebergveien langs Nordstrandplatået, ned Kongsveien (forbi Sjømannskolen), Grønlandsleieret-jobb.

 Fordel:
  • Sykkelsti på platået, og i byen, 1/3 av turen?
Ulemper:
  • Smalt fortau, alternativt i trafikken til Sæther.
  • Den morderiske nedoverbakken. Blant bilene. På hjemveien blir bakken derimot en fin treningsøkt, og jeg kan sikkert passere en og annen gubbe med sykkel i 20-tusenkronersklassen. Med min smårustne hybrid. Ekte, sann, trenings(skade)fryd!  
Eller fra toppen der jeg bor, ned til Fiskevollen, langs Mosseveien via Gamlebyen og Grønlandsleiret.

Fordel:
  • Helt ok gangvei store deler av veien. Ikke så mange syklister om morgenen.
Ulemper:
  • De stedene fortauene er smale, er de virkelig smale og det popper opp folk fra de merkeligste steder (typisk hull i gjerdet du aldri hadde lagt merke til).
  • Når sommeren nærmer seg: utallige badegjester på alle bussholdeplasser og langs fortau på vei til en av de svært mange badeplassene langs veien.
Så da blir det vel Mosseveien tur og Kongsveien retur?
Uoffisielt kappløp med klokka og andre syklister i Kongen av Kongeveien

Uansett er sykkelforholdene helt elendige! Når overvekt og inaktivitet blir kåret til folkefiende nr. 1, hvorfor tilrettelegges det så dårlig for at hverdagsmosjonisten skal kunne komme seg til og fra jobb? Med hullete, smale fortau og alskens uhyggelige overraskelser fra bilister som ikke bruker speil eller plutselig "skal bare" oppom fortauet en tur, sykler jeg med hjertet i halsen. Hvorfor får andre byer det til, å tilrettelegge for sykling, men ikke Oslo? Og hva er det med den evige hakkingen mellom bilister og syklister? Det må da være rom for begge deler? (men her må det sies at utrolig mange sykler som om ingen trafikkregler gjelder. Skjønner ikke at folk tørr!)
Trikk, bil, sykkel og fotgjenger skal dele på veien

Jeg må medgi at jeg er en fersk, elendig syklist. Kan ikke gire til riktig gir på riktig tidspunkt, jeg har en  crappy sykkel, og jeg har strengt tatt sjelden har så dårlig tid at det er noe jeg skal rekke.  Men, jeg skal frem, fort frem. Dette handler ikke bare om transport, dette er en gyllen anledning til trening. Og desto høyere puls og mer svette, desto kortere lunte overfor alle som ikke skjønner at: unna vei, her kommer jeg. Og da blir det farli`da. Men det vil helst gå godt.









4 kommentarer:

  1. Det er skummelt å sykle. Selv når jeg går av og triller over fotgjengerfelt, så har bilene en tendens til å bare kjøre. Selv om jeg er midt i veien og har gått AV sykkelen. De gangene jeg kun er fotgjenger, stopper de. Det virker som det er at de ser sykkelen og da blir ganske iltre.

    Men det er vel de enkelte syklistene, de jeg selv også har sett, som hiver seg fram på rødt, driter fullstendig i trafikkregler, og om de følger trafikkregler så følger de dem som fotgjenger i det ene øyeblikket og bilist i det neste, totalt uberegnelige - det er vel DE som ødelegger for alle andre. Og det er så utrolig synd.

    SvarSlett
  2. Huff ja, vi sykler med livet som innsats langs disse veiene. Respekt hvis du klarer hele juni med sykkel&løpesko! Et morsomt mål, burde kanskje satt meg det samme selv, men jeg er dessverre ei pingle i regnvær...

    Sykle forsiktig da! Og seil forbi de tjutusenkronerssyklene oppover bakkene :)

    SvarSlett
  3. Vil ikke "hytte neven" mot verken syklistene eller bilistene, for at det forekommer uforutsette hendelser fra begge grupper er helt sikkert. Og grunnen er vel den samme som din Anna, alle vil fort fram (sett bort fra de 10 prosentene som virker som de ikke vil fram i det hele tatt -i begge grupper).

    Så jeg henger meg på å skylde på fasilitetene, ikke rart det går galt når man må ut i trikkeskinner og vei med mer enn 50km/t.
    Her rundt Stanford er det en MILLION sykler, og som fotgjenger har jeg flere ganger følt meg lett utsatt og blinker, kikker bak, fram og bak igjen før jeg tør gå til venstre.. Men som bilist er disse syklistene sjeldne å se -FOR DE HAR EGNE SYKKELFELTER OVERALT!!
    Kom igjen Oslo -ut med fingærn!

    Ta på deg noe neonfarget. Så syns du så godt du kan. De nye tynne jakkene fra Nike er kule.

    SvarSlett
  4. Det er en tøff ambisjon, virkelig kult. Lykke til, og som de andre sier: sykle forsiktig. Gå alltid ut i fra at bilistene ikke ser deg.

    SvarSlett