Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

mandag 19. mars 2012

Natur(lige) intervaller

Jepp, da begynner panikken å melde seg. Årets første løp: - 5 dager. Ser igjennom treningsdagboka fra samme tid ifjor. Intervaller ble kjørt i et forrykende tempo. Greit at det ikke lukter pers i Fredrikstad, men det skal ihvertfall lukte litt svidd!
Hvis du myser og ser over tretoppene, så er det Oslo sentrum du ser ja.

På en fridag, når sola skinner og fuglene kvitrer, så frister det svært lite med mølle. Men intervaller ute? Alene? Uten å løpe det samme strekket eller den samme bakken om igjen og om igjen? Vanligvis pleier jeg å banne og sverte over å bo på toppen. Nesten uansett hvor jeg vrir og vender meg, så er jeg nødt til å forsere bakker, masse bakker, for å komme meg hjem. Idag skulle jeg benytte meg nettopp av disse bakkene.

Planen var enkel. Velge en løype med to lange bakker, og relativt kupert innimellom. 2 x(10x 1 min) drag, med 30 sekunders pauser.

Den første bakken var rett og slett for kort, men jeg fortsatte dragene også på flatmark, og brukte det kuperte terrenget. Litt strek i regninga at 3/ 4 av den ene turveien var blank is. Så i første runde ble det 7 drag med kvalitet. Deretter løp jeg et par kilometer rolig langs fjorden. Jeg prøvde meg på litt fartslek, men det ble halvhjertet. Og grunnen til det var at jeg visste hva som ventet. Monsterbakken.

Jeg har aldri løpt denne vel 1.5 km lange bakken opp, bare ned. Jeg husker vagt at jeg en gang trillet lille E i vogna opp der, og holdt på å segne om på toppen.

Med Fredrikstadspøkelset hengende over meg, var det bare å kjøre på. Tror jeg skremte diverse turgåere og hunder med min høylydte pesing, men bakken var ikke så ille. Det verste var å måtte starte et drag midt i den bratteste kneika, men ett minutt går fort. På disse siste 10 dragene løp jeg alt mellom 180 og 260 meter, med toppfart på 3.55 min/ km og rundt 5.18 min/km i selve bakken. Pulsen samsvarte med den jeg pleier å sikte inn mot når jeg løper intervaller på mølla, men disse naturlige intervallene føltes mer anstrengende. Mot toppen var bena tilnærmet gele.

Konklusjonen min for bli at ja, det går fint å løpe intervaller, alene, ute. Det blir kanskje litt mindre strukturert enn inne, men naturen byr både på motivasjon og utfordringer, og ikke minst, frisk luft og vind i håret.

Jeg er så klar som jeg får blitt for Fredrikstad. Come what may.




13 kommentarer:

  1. Lykke til i Fredrikstad!! Når starten går er du klar uansett før-form; sånn er det bare! Og naturlige intervaller er helt klart min greie; mølleintervaller er for vidrekommende og der er ikke jeg med det første! Tut og kjør ;-)

    SvarSlett
  2. Ojojoj, monsterbakker er skremmende - men på den annen side er de ofte ikke så gale når man først kommer igang. Virker som knalløkt. Og mølla får stå i ro når det er så deilig som nå allerede i mars - det må bare utnyttes og nytes. Lykke til i Fredrikstad! Blir det fembot i år også? (c;

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det også. Musikk eller ei? Men hvis det blir musikk, blir det definitivt Fembot!

      Slett
  3. Lykke til - til alle dere som skal løpe i Fredrikstad.
    Intervaller ute har jeg aldri prøvd. Har forsøkt å løpe opp/ned innkjøreselbakken i flere repetisjoner, men det går så tregt at å kalle det intervaller er blank løgn. (Hviske det bare til meg selv når ingen hører)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo så enkelt som å dra på litt i oppoverbakkene og roe litt ned på toppen. Eller dra på noen lyktestolper av gangen.

      Slett
  4. oioi, Fredrikstadløpet! Lykke, lykke til - og husk å kose deg litt underveis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, I will. Du er velkommen til å være med hvis du vil!

      Slett
  5. Høres ut som en deilig økt! Lykke til i løpet!

    SvarSlett
  6. Bra jobba! Jeg bare lurer på hvor mye man bør trene den siste uka før et løp? Skal etter planen løpe trappeintervaller i kveld med noen venninner, og så har jeg lyst til å være med på Treningscamp i morgen... Går vel an å ta det litt pent, men det er jo lettere sagt enn gjort ;)

    Lykke til på søndag - vi sees kanskje før start, i en eller annen dokø! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ei kjempetrening! Lurt med bakkeintervaller, da stiger iallfall pulsen kjapt og holdes der. Jeg kjørte 6x6 min intervaller i går, ute, men kun på asfalt og beine veien. Kjenner at jeg gir litt ekstra når det er ute:-) Lykke, lykke til i Fredrikstad, spent på å lese om resultatet. Plutselig perser du:-)

      Slett
  7. Lykke til i Fredrikstad! Du fikser det løpet glatt, sikkert med pers også. :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tru'kke det, men det er heller ikke så farlig. kommer i mål med stil ;-)

      Slett