Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

mandag 25. april 2011

Når du virkelig kjenner at du lever

Påsken er over for denne gang. For min del har det ikke blitt en meter med løping. Delvis fordi jeg har denne underlige følelsen i knehasen og / eller baksiden av lår, dels fordi jeg har hatt nok med timer på SATS. Så jeg beorderet  meg selv til to hviledager, torsdag og søndag.

Torsdag var jeg fullt opptatt med hagen, blir svett av å trimme busker gitt! I går derimot, kriblet det så inni hampen i bena! Jeg ville ut. Spesielt når Njaal la i vei i shorts og t-skjorte, i solskinn og med nesten bilfrie landeveier. Blææ. I et desperat øyeblikk fant jeg frem et hoppetau, av alle ting. Ojsann, det var treningen sin gitt. Men jeg gikk fort lei, og kurerte løpetrangen med en lang dusj og et lite lass med påskegodt.

Idag var det nok en runde på SATS, og jeg får jo virkelig tatt meg ut på disse Powerstep timene. Greia er annenhver sang med enkel og hard kondisjonstrening på stepkassa (ca 4 minutter) og annenhver sang med styrke, knebøy, utfall, markløft, benkpress mm. Pulsen blir relativt høy og så får jeg jo litt etterlengtet styrketrening. Og i etterkant tar jeg meg goood tid til uttøyning. Aah, godt å kjenne at det røsker litt.

Men, til tittelen til dette innlegget. Denne gangen handler det ikke om trening, men likevel en aktivitet som virkelig får pumpa igang. Og siden jeg i et tidligere innlegg fremsto intet mindre enn som en feiging, må jeg jo opprette litt av hardhausimaget.

Dette er bilde av en typisk finsk sauna. Man fyrer med ved, hiver på vann for å få opp fuktigheten. Glem badstu på offentlige bad og treningssenter, dette er skikkelige saker. Glovarme 85 grader. Og så er det bare å storme ut:


Randsfjorden holdt vel en 5 grader (isen gikk på tirsdag). Etter ca. 30 sekunder begynte føttene å krampe. Hjertet hamrer og det suser i ørene. Mamma står på trappa og smiler sitt stolteste, finske smil. Og håner litt, siden du ikke legger på svøm som hun gjør. Og når du  kaver deg inn i varmen igjen,og vet at om under 10 minutter er varmen så uutholdelig at du bare må ut igjen,  det er da du kjenner at du lever!

7 kommentarer:

  1. Tøff er du! Ser vondgodt ut, spesielt når du sier 5 grader. Grensa mi er 14.. Her venter vi på at vaktmesteren skal skru på varmen i utebassenget i hagen så vi kommer over 20 grader ;o) Og så hadde det vært deilig om det ble litt varmere her i Uniten snart også, og ikke bare i Oslo..

    SvarSlett
  2. SHIT! DET hadde ikke jeg gjort nei.... du er galere enn galest :-) Stilig!!! :-) Silja

    SvarSlett
  3. Tøffing!

    (Kan tenke meg at det er veldig deilig etterpå...)

    SvarSlett
  4. Du er gæren!! Er det mulig å bade når det er kaldere enn 10 grader? Umulig for meg å forstå.

    SvarSlett
  5. Har du forresten prøvd å bade med ullsokker? Har en kusine som bader i Mjøsa før 1. mai, og hun sverger til ullsokker.

    SvarSlett
  6. Takk for tips, Lille søster. Det skal prøves ut. Regner ikke med at vanntemp. blir "behagelig" på et par måneder.

    SvarSlett