Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

torsdag 7. april 2011

Min første løpegruppe- SATS Running Club

Idag var endelig dagen for første SATS Running Club- løpegruppe for SATS medlemmer.
Klar for en økt!
Jeg må innrømme jeg var ganske spent, kanskje på grensen til nervøs? Da jeg sjekket listene før idag, var det faktisk venteliste. Men som vanlig, er det frafall  av ymse årsaker. Uansett var det 18 spente, spreke mennesker som samlet seg i resepsjonen på SATS Kampen, klare for fartlek.

Å lede en løpegruppe er utfordrende. Selv om man setter en type "krav" til de som skal være med, på disse torsdagsøktene skal man kunne bevege kroppen fremover i 50-55 minutter sammenhengende, vil det alltid være et sprik i formen til deltakerne. Hva den enkelte definerer som jogging og løping er veldig varierende, og dermed blir det en utfordring å samle gruppen, samt å gi alle en passe dose med utfordring.

Dagens fartlek innebar en tur i nærmiljøet, og terrenget ble brukt til å utforske ulik tempo og intensitet. Etter oppvarming brukte vi lyktestolper til å øke hastigheten. Deretter ble det litt pause med roligere tempo før en god dose med oppoverbakker; en lang slak på 500 meter, og deretter tre korte, men bratte, på 200, 100 og 50 meter. De sterkeste løperne måtte pent snu på toppen og kjøre de tre korte en runde til, for å hente inn de som dannet baktroppen.

Og instruktøren? Hun løp opp og ned, frem og tilbake. Snakket, heiet, pustet og peste. Motiverte og pushet, løp tilbake for å hente inn, for så og spurte opp med de sterkeste gutta. "Frem med hofta" og "stå på, snart på toppen", ble vel uttalt nesten like mye for egen del som for de andre deltakerne...
Til slutt ble det lang rekke, der siste mann skulle løpe forbi hele rekka, og inn bak meg, som hadde sin fylle hyre med å holde tempo akkurat passe for en gjeng med ganske slitne løpere.

Dagens økt , litt spesiell pulskurve, for å si det sånn...

Så og si nøyaktig 55 minutter etter start var vi vel tilbake, slitne, men fornøyde. 
Et utvalg av spreke SATS Running Club medlemmer
Veldig gode tilbakemeldinger fra alle. De sterkeste, som dannet fortroppen, hadde fått ekstra motivasjon av å løpe sammen med andre; hos noen er konkurranseinstinktet svært sterkt. De som dannet baktroppen var også særdeles fornøyde med å ha gjennomført, og faktisk holdt ut, selv om de ble liggende en god del bak de andre. Jeg blir imponert av sånn standhaftighet og stå-på-vilje!

Og jeg? Jeg er pumpa, men glad. Så priviligert jeg er som kan ta med meg en  motivert gjeng ut i vårsola. Dele min glede ved å løpe, og motivere andre til å stå på, ikke gi seg selv om det der og da føles ugjennomførbart. Få folk til å møtes gjennom en felles interesse. Se et strålende smil i et ansikt som har skiftet farge fra lyserød til lilla,via spregt tomat. Få være med når folk mestrer til tross for at de opplever kroppen sin på det ytterste. Jeg er heldig, jeg!

Og du, har du lyst til å være med? Neste torsdag kl. 17 er det speed intervals, 300-400 meters intervaller med tempo i fokus. Fort og kort (en del ganger da). Sentrumsløpet, here we come!

I morgen blir det litt styrketrening og så hviler jeg meg i form til søndagens Fredrikstaløpet, årets førtse offisielle halvmaraton.







6 kommentarer:

  1. Du er superdyktig og tøff, kan ikke annet enn å ha stor respekt for og bli inspirert av deg! Det der er et knallbra tilbud, for alle nivåer av løpere, og jeg er sikker på at det kommer til å vokse enda mer i popularitet.

    Lykke til i Fredrikstad!

    SvarSlett
  2. Timen hørtes utfordrende ut for deg som trener, men det må være gull for alle som er med! Hadde jeg bodd litt nærmere skulle jeg jammen blitt med :-)

    Vi sees kanskje på søndag, lykke til i alle fall!

    SvarSlett
  3. Dette skal jeg foreslå for treningssenteret mitt. Er et savn..

    SvarSlett
  4. Super treningsøkt, Anna. Veldig motiverende. Har alt meldt meg på neste!

    SvarSlett
  5. Wow! Dette blir liksom noe helt annet enn å kjøre time i sal. Her kan ikke kundene "jukse" når de blir slitne og instruktøren kan heller ikke "jukse" ved å skru på anlegget eller gå rundt og korrigere når den blir sliten. Gratulerer med vel gjennomført! Regner med du kjenner bakkespurtene i morgen! Håper dere får bra vær i Fredrikstad :o) Stor klem!

    SvarSlett
  6. Så kult! Gratulerer med premieren. Atten pers er jo en utfordring, men det må ha vært veldig gøy. Høres dessuten ut som en veldig fin og variert økt. Noe å bruke for SkiLøperne mine også. Lykke til i Fredrikstad i morgen! Kanskje vi ses. (c:

    SvarSlett