Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

søndag 6. mars 2011

Lite løping, mye trening.

Denne uka har jeg måttet vike fra det ufravikelige løpeprogrammet FIRST. Selv  en som prioriterer trening (løping) svært høyt på lista, har sine begrensninger; tida, kroppen og fornuften.

Mandag, tirsdag, torsdag, lørdag og søndag (puh!) har jeg vært på jobb som instruktør på SATS. Tidligere har skrevet at dette først og fremst er jobb og ikke trening, men det er noen av timene som ikke gir meg noe valg, vil du være med, heng på! Så da ble det tid til løping onsdag og fredag, begge dagene ble det hjem fra jobb, både med og uten selskap. Og selv om jeg strengt tatt hadde hatt både tid og lyst til å presse inn en løpetur eller to, så sier jo kropp og fornuft at det kanskje ikke er så lurt? For det ville jo bare bli slitasje på en allerede velbrukt kropp. 

På GarminConnect kan jeg sammeligne ulike aktiviteter, og de få gangene jeg har kjørt timer med pulsbelte, kan jeg jo konstatere at jeg ligger på samme gjennomsnitts- og makspuls på PowerStep time som på pyramideintervall på mølla. Så selv om pulsen nok automatisk er et par hakk høyere når man står der foran en gjeng sprekinger som krever A L T, så blir jeg jo utvilsomt sliten. Og får trent.
 
Intervall på mølla VS Powerstep












Bevegelsestid 00:00:00 00:00:00
Elapsed Time 00:52:37 00:40:22
Gj.sn. hastigh. 12.0 km/t 0.0 km/t
Maks. hastighet 0.0 km/t 0.0 km/t
Beste tempo --:-- min/km --:-- min/km
Gj.sn. puls (bpm) 158 bpm 157 bpm
Maks. puls (bpm) 158 bpm 157 bpm
Gj.sn. puls (% av maks.) 84 % av maks. 84 % av maks.
Maks. puls (% av maks.) 95 % av maks. 95 % av maks.
Gj.sn. puls (z) 4.4 z 4.4 z
Maks. puls (z) 5.5 z 5.5 z

Det der med puls er noe jeg ikke er så opphengt av; jeg tenker ikke soner eller prosenter. Kjenner på kroppen, og prøver å tenke på at det ikke alltid trenger å være full pupp. Men jeg må jo innrømme at jeg som person sliter med å senke pulsen, både på trening og ellers. Derfor var dagen idag midt i blinken, og full av god helse for min del!
I solveggen med en kopp te og 5-mila. 

For ikke å glemme:
Homemade!

3 kommentarer:

  1. Boller og Bodum = kosesøndag.
    Jeg har en grønn og her har det gått på kaffe, sjokkomousse og 5mil. Synd den ikke varte hele dagen.

    - skjønner godt du ikke har tid til å løpe med det galskapsprogrammet :-)

    SvarSlett
  2. MYE trening, ja! Og selv om SATS er jobb for deg tviler jeg ikke et sekund på at du får mye treningsutbytte også. Blir rent andpusten av å lese.

    Imponert over fastelavensbollene! Våre var ikke i nærheten så estetisk pene (men ned sklei de selvfølgelig uten problem).

    Med på jobbløping torsdag eller fredag?

    SvarSlett
  3. Hei Anna!
    Imponert over trening 7 dager i uka. Og så vurdere om det kanskje er plass til en bitte liten løpetur til ? ;o)
    * Har du en link til FIRST-programmet? Jeg har en link til et 12-ukers program lagt ut i forbindelse med Oslo Maraton. Det er ingen pyramider der, kun intervaller. Hadde vært gøy å sammenlikne.
    * Angående cookiesoppskriften skjedde det samme med meg angående melmengde. Det var grunnen til at jeg økte til 3 eggehviter, og da er de farlig gode..
    Ha en strålende uke!

    SvarSlett