Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

torsdag 14. oktober 2010

Duppeditter; en pest og en plage eller til god nytte?

Onsdag kveld var det igjen duket for kjærestetrening. Jeg hadde egentlig lagt opp til en kort oppvarminsrunde etterfulgt av et strengt regisert intervall-opplegg. Men det blir så sjelden akkurat som man planlegger...

Både Njaal og jeg har Polar pulsklokker, han en litt eldre variant med fotsensor og jeg RS 300X med GPS som ekstrautstyr. Støtt og stadig er det noe som ikke fungere som det skal. Og tålmodig som jeg er, fyker både pulsbelte og GPS veggimellom! Jeg har akkurat byttet batteri i pulssensoren, men den er rimelig ustabil likevel. For ikke å snakke om GPS. Der må jeg bytte batteri så og si etter hver treningsøkt, hvis den da i det hele tatt har tatt inn signal da.
Polar RS 300X

Etter litt styr med det tekniske, bar det altså av gårde. Fort ble det til et hesblesende tempo, føltes det som ihvertfall. Etter denne 5 km "oppvarmingsrunden" skulle vi sammenligne resultater. Og til stor ergelse og overraskelse, viste våre to målinger ganske forskjellig resultat, både i antall km og tempo. Så da ble vi stående og diskutere om hva som var det mest korrekte. Og for å teste, ble det til at vi halset av gårde i nye 1,5 km, med nok ett ulikt resultat. Jeg på min side var overbevist om at GPS må være mye mer nøyaktig enn fotsensoren til Njaal, som han påstår er kalibrert og gir et resultat som samsvarer med tredemøller.

Konklusjonen var at straks jeg har fått satt meg inn i den nye HTC mobilen min, skal programmet www.endomondo.com lastes ned, og brukes som referanse. Altså nok en duppeditt å forholde seg til.

Så det ble ingen knallharde intervaller, og ei heller et imponerende antall km. Og heller ingen god følelse, da det går altfor sakte i forhold til målet som er satt til lørdagens http://www.hytteplanmila.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar