Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

mandag 17. oktober 2011

Tredemølle i sakte film

Sånn ca. 5 dager før sesongens siste store løpehappening, Hytteplanmila, er det nok en gang dags å gå tilbake i treningsdagboka. Og konstatere at et av 2011's hårete mål, å løpe mila på 45-og-noe nok må vente til neste sesong. Det har rett og slett ikke blitt nok tempo og terskel, sone 4 + og fandens oldemor.
Fra Hytteplan 2010. Et par meter før mål, rimelig pumpa.

KK-mila forrige lørdag være en slags utslagsgivende testløp, men det utgikk. Jeg prioriterte samvær med barna og gode venner, og det var kun en stakket stund der ute på Brygga, mens 2000 spreke damer  varmet opp og stemninga var upåklagelig, at jeg angret. 30 minutter senere stappet jeg i meg kake, og pludret tårevåt med en nyfødt baby i armene. Da var hele løpet glemt. Og når jeg i etterkant leser om gåing fire i bredden og KK-mila som slettes ikke var en mil, vet jeg at jeg valgte riktig. Livet er mer enn bare løping.

Idag sto en siste, hard, intervalløkt på menyen. Ikke at det teller verken fra eller til i forhold til lørdagens løp. Men greit å teste form og fart. Så fremt det er noe fart å teste da.

Ca. 3 km oppvarming og deretter 5 x 4 minutters intervaller. 0.5 % stigning, 4.26 min/ km (13.5 km/t). 3 minutters pause med gå => jogg. Full guffe med musikk på øret, all fokus på lette steg; sterk, rask, utholden. Klokka tikket så ulidelig sakte. 100 meter kjentes som det tredobbelte. Det var varmt og klamt, skolissene (jeg har t.o.m Fastlaces...) var for stramme eller løse. På TV'n viste de "Verdens verste flyulykker". Njaal løp som en vind på mølla ved siden av, i det som syntes dobbel fart, lett og ledig. Jeg snublet meg gjennom de fire minuttene. Femte runden ble gjennomført i kraft av å være en sann masochist.

Jadda. Mølleløping er usannsynlig trist og meningsløst etter alle de fine turene ute de siste månedene. På en av mine favorittruter løper jeg forbi et treningssenter og jeg smiler alltid litt medfølende av de som står der inne og traver på stedet, som gullfisker i et akvarium. Sist løp jeg på mølla i august. Håper snøen og kulda holder seg borte en stund til, sånn at det blir to måneder til neste gang.

Hytteplanmila får bli en hard treningsøkt, og alle sekunder under fjorårets 46.21 taes som et stort bonus! Det blir kjentfolk, familie som skal heie, masse bloggere og gode boller (er de så eksepsjonelt gode eller smaker alt godt etter løping?) Dessuten har jeg har store planer om også i år å vinne en av de flotte utrekkspremiene (I fjor vant jeg et par Asics løpesko, i str. 43)

Og sist, men ikke minst, blir det fra min side, om ikke resultater, så attitude!
                                                Go hard or go home. Som i Oslos Bratteste.


6 kommentarer:

  1. På Hytteplanmila (som faktisk er ei mil) har jeg hørt at alle trekkes framover av divine intervention og usynlige tråder, bare oppmøte gir pers. Det er jo obvious at du går langt under 45. Jeg holder meg hjemme ifall jeg bryter magien -)

    OG, veldig fint bilde og god figur i KK forresten. Jeg måtte jo lese i goodeibageksemplarert mitt og det var du jo.
    Moro.

    SvarSlett
  2. Hva, er jeg nødt til å kjøpe KK nå? Hva gjør du der?

    Den mølleøkta hørtes ikke noe særlig ut, veldig bra at du klarte hele fem runder. Hvis det skal bli noe intervaller på meg framover må det nok bli på Treningscamp, hvor man ikke kan feige ut underveis... Men ellers må jeg si at det er greit å ha Sats å gå til framover, som en avveksling til kalde og våte uteturer!

    Lykke til på Hytteplan, jeg skulle gjerne vært med, bare for bollenes skyld ;)

    SvarSlett
  3. Jepp, så deg i KK i går kveld (da jeg omsider fikk bladd gjennom bladet). Morsomt!! Veldig fint bilde også. (c:

    SvarSlett
  4. Mølle, at du orker! Det er mental styrke det, etter 5 minutter på mølle lurer jeg på hvordan jeg i alle dager har klart å løpe mer en to timer i strekk. Med et slikt pannebein lurer jeg på om det ikke blir sub 45 på lørdag :)

    Ses på lørdag (hvis du ikke sitter i VIP teltet og sipper sportsdrikk, når som du er kjedis) :)

    SvarSlett
  5. Åh, må få kjøpt KK jeg også!

    Du er sterk og rask på de intervallene du. Det fins også mye forskjellige intervallformer som man kan teste utover møllevinteren. Spent på Hytteplan, spesielt siden "alle" skal dit! Hjelper fartsholderne litt også, mon tro?

    SvarSlett
  6. Ingalill: neste år er du med, med mindre løpet er jinxed (altså at jeg ikke perser) Da boikotter vi hele løpet!
    Astrid: KK har en fast spalte som heter "kroppen min". Litt sånn aktiv-mamma-yrkeskvinne-hvordan-får-du-tid-og-kan-motivere-andre-greie. Løp og kjøp!Misunner dere på vestkanten Treningscamp. Kanskje vi må starte noe liknende her?
    Janicke: Takk for komplement. Tok bildet med selvutløser, og det ble MANGE forsøk...
    Anna:På Gøteborgvarvet var det sånn VIP-telt. Derfra dukket det opp menn og kvinner på 160 cm og 40 kg, fra langt mer eksotiske strøk enn Holmlia. Så nei, jeg tru'kke VIP-teltet er for meg. Så vi sees!
    Marit: Hytteplan bør innfri nå (eller er det vi løperne som må svare på forventningene?!)Fartsholdere blir bra, men det spørs om farta mi holder.

    SvarSlett