Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

torsdag 19. april 2012

I sucked!

Norge vant GORE-TEX Active Challenge og det er det aller viktigste. Men det var vel ikke akkurat takket være min innsats...

Dagen startet etter en dårlig natt; ikke nerver, men ett stykk mann med tre! brukne ribben som ikke får sove; det smitter.
Knappe to fattige timer på kontoret og så bar det av sted til studio.
Inne i en bortgjemt katakombe skulle det hele skje og broadcastes på nett-tv. Vi på det "norske landslaget" ble utstyrt med div. klær, og briefet om hva som skulle skje. Så fikk jeg en fin liten joggetur langs Alna-elva som oppvarming. Denne var forøvrig fullstendig bortkastet, da det drøyde 25 minutter før jeg skulle til pers.

Det norske laget med coach Mads Kaggestad

Å løpe 10 km på maksfart på en tredemølle, i en studio, med lyskastere, kamera, i en skalljakke, mot en svensk ultraløper, med en svensk kommentator som gjorde sitt ypperste for å psyke meg ned; det er uvant kost for meg.

De første 5 km gikk bra, jeg følte jeg hadde kontroll og fint flyt. Mellom 6-8 km synes jeg det alltid er tungt, men idag var det ille. Jeg holdt faktisk på å rulle av mølla; eller kanskje jeg mistet balansen? Uansett måtte jeg hoppe av et lite øyeblikk. Det var knapt to sekunder, men litt flaut. Så her gjaldt det å holde fokus!
Svenskene, hvis jabbing jeg hørte ustanselig, var veldig opptatt av at jeg svettet så mye, det kunne ikke være et godt tegn. Vel, sist jeg sjekket så er svette kroppens måte å kvitte seg med overskuddsvarme for å opprettholde kroppstemperaturen. Å løpe fort= mye energi= mye varme= svette. Kanskje svenskene ikke er bygget sånn?

Svenske Miranda knuste meg så det sang! Hun fullførte på rett under 43 minutter, og jeg var forberedt på det. Men at jeg skulle tulle rundt sånn da gitt?! Ved 7 km var jeg helt ute og kjøre, men jeg klarte heldigvis å dra meg litt inn den siste kilometeren. Da var det så klart for sent, og jeg kom i mål på ca. 47 min. Blææh! Egentlig ikke for min egen innsats, min pers på mila er 45.51, og hurtighet har ikke stått på planen denne vinteren. Men på grunn av meg fikk det svenske laget 4-5 minutters forsprang, og det var ingen god følelse...

Sterke prestasjoner, da særlig fra de norske syklistene, gjorde at Norge til slutt vant, med en margin på litt over 1 minutt. Så det ble tight, som svenskene sier.

Dagens erkjennelser:
- Pt. suger jeg på hurtighetsfronten.
- Jeg har ingen vinnerskalle. Jeg må bli sterkere mentalt. Jeg skal til coach...you know who you are...
- Apropos coach; man trenger ikke å være en dyktig sådann bare for at man har vært en god utøver.
- Det er forskjell på mosjonister og mosjonister.
- Skalljakke er vel og bra, men den blir nok i med på løpetur på sommerferie i Tyrkia.
- Nå skal løpeskoa få hvile noen dager, etter Active Challenge bar det nemlig videre til SATS Running Club med 10 x 400 meters intervaller! Godt jeg kunne runde av denne dagen med en økt yoga ;-)


5 kommentarer:

  1. Jeg hadde fått helt skrekken av å løpe mot Miranda! Det hadde vært utpsyking nok for meg. Kjedelig å føle at du ikke gjorde en god jobb for laget, men ikke så greit heller med manglende søvn og stress. Bygones! En mer eller mindre artig erfaring rikere, og fort glemt. (c:

    SvarSlett
  2. Jeg hadde fått fnatt av å skulle løpe på mølle! Og i tillegg alt det andre rundt!!!??? Nei, jeg sier bare: ikke nødvendig å være så streng med deg selv!! Moro at dere vant; og moro at jeg kjenner både deg og syklisten ;-) You rock!!!

    SvarSlett
  3. Du var kjempeflink! Hallo; masse klær, vind, sol, utpsyking, mølle... Du gjorde en kjempeinnsats, og gratulerer med seiern! Jeg satt og fulgte med på direktesendingen, det var veldig moro :-)

    SvarSlett
  4. Du rocka, synes jeg! Men jeg synes de norske kommentatorene kunne ha hjulpet til med mer heiing og opp-psyking, for slik som de svenske holdt det gående, kunne hver og en fått seg en knekk. Hvordan la du opp løpet? Startet langt under 5-fart? Håper du fikk med deg noen snasne premier!

    Men hva i all verden har skjedd med N? Kræsja med nye sykkelen?

    SvarSlett
  5. Dette hørtes ikke morsomt ut! Svensk utpsykink!
    Bra innsats uansett!

    SvarSlett