Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

lørdag 8. januar 2011

Run less, run faster!

Jeg innrømmer det. Jeg elsker å planlegge og strukturere. Lage lister med små bokser jeg kan huke av i når jobben er gjort. Livet mitt ville gått i spinn uten gule lapper og min 7.sans. Jeg er mester i å planlegge hverdagen, alt fra klær til meg selv og ungene som legges frem dagen før, til å ha middagsplanene i boks 3-4 dager i forveien. Og trening er intet unntak. Jeg planlegger og skriver opp treningen uke for uke. Blar i kalenderen og ser etter ledig tid og muligheter til en løpetur. Og de gangene jeg "bare stikker på SATS for å trene litt" uten en agenda, blir det ofte nokså bortkastet.

Et av mine mål i 2011 er å løpe 40 km i uka. Allerede den første uka må jeg sette ett minus etter dette gjøremålet. Nytt semester på SATS krever mye arbeid, tankevirksomhet og øving av nye program. Da blir det mindre tid til annen trening. What to do, når man vil løpe både fort og langt?


Her er løsningen! Denne boka skal gi meg et 18-ukers treningsprogram, først og fremst frem mot Gøteborgsvarvet 21.05.2011. Med 3 ukentlige løpeøkter, kombinert med de faste dagene på SATS, skal jeg løpe strukturert etter et skjema. I like!

Har bestilt boka, men ikke fått den enda. Likevel har jeg et eller annet sted på den store verdensvebben funnet frem til treningsprogrammet for halvmaraton.

Kort fortalt tar man utgangspunkt i sin (raskeste) 5 km - tid, og får deretter angitt en hel del forskjellige hastigheter. En vanlig uke for meg består eksempelvis av:
  • Intervall 12 x 400 meter,samt oppvarming og nedtrapping. Tempo er som det hør og bør på intervaller, mye høyere enn det som føles behagelig, for min del 4.16-4.24 min/km.
  • 8 km med MidTempo (her må man se på sin tabell), for meg på 4.54 min/km.
  • 15 km på 5.16 min/km.
Dette er  som skapt for meg. Et skjema å forholde seg til, tabeller, følge med på tempo på klokka, krysse av når jobben er gjort.
Og sånn går no' dag'an...
Fra mandag er det klar, ferdig, kjør!

5 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg også, men må innrømme at hjernen min ble litt matt av alle tabellene. I tillegg tror jeg nivået mitt er litt i underkant av hva mange av disse programmene krever.
    - tror det har mest med min uvilje og løpe fort å gjøre :-)

    Kanskje det blir programfølging til våren.
    Skal nå uansett følge med og se hvordan det går med deg!

    SvarSlett
  2. Jeg skal også følge program (maraton) fra denne boka! Jeg har hørt mye bra om det, og hvis man trener alternativt ved siden av uansett er det jo midt i blinken. Skal bli spennende å følge med på dine erfaringer med programmet!

    SvarSlett
  3. Ingalill og Astrid, det blir moro å høre deres erfaringer også. Tror ikke jeg klarer å følge programmet helt slavisk, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

    SvarSlett
  4. Struktur er bra! Jeg liker også lister og planer og slikt, men er nok ikke så i forkant som deg - i hvert fall ikke når det gjelder middager!

    SvarSlett
  5. Kult; det blir spennende å høre utviklingen! Om man ikke klare å følge slavisk alt fra uke til uke så er det jo uansett bra å ha en oppskrift, en veiledning til suksess. Og med intensjon om å følge opplegget som best man klarer så har man jo det beste utgangspunktet for å lykkes ;-) Silja

    SvarSlett