Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

fredag 23. september 2011

Tvi tvi, alle sammen

Oslo pynter seg til fest!


Og det er det det skal bli på søndag, en løpefest. En feiring av aktivitet, løpsglede, Grethe Waitz, å kjempe seg frem mot (sitt eget) mål.
Sånn i siste liten kjenner man sommefuglene. Er jeg forberedt? Har jeg trent godt nok? Tenk om jeg møter veggen.Vil den lille skaden hemme meg? Hvisomattedersomatte.

Avisene er fulle av mer eller mindre gode råd i forhold til løpsteknikk og -taktikk, utstyr og ernæring. Men hva med alt det som ikke er ytre faktorer? De tingene som virkelig gjør forskjellen på et godt og dårlig løp, en god og dårlig opplevelse?

For så og si alle, uansett form, farge, treningsgrunnlag og distanse, kommer til et punkt i løpet der det ikke er så gøy. Der riktig utstyr, sportsdrikkens smak og konsistens eller  god avvikling av løpesteget ikke lenger betyr noe. Den eksistensielle krisen melder seg. Hvorfor gjør jeg dette? Hvorfor???

Derfor, en viktig huskeliste til søndag:

  • Løping skal være gøy og lystbetont.
  • Kroppen din er et vidunderlig maskineri, som kan klare det meste. Stol på den.
  • Positive tanker blir til positive handlinger.
  • En fot foran den andre. 
  • Ikke tell nedover på antall kilometer. Snu det hele på hodet og tenk at nå har jeg si og så mange kilometer igjen til gode, hva skal jeg få ut av de?
  • Ta en kilometer av gangen, stykk opp løypa. Rundt neste sving, til neste drikkestasjon.
  • Husk at du kjemper kun mot deg selv. Ikke mot andre løpere, ikke mot klokka. 
  • Finn likevel en rygg du kan henge deg på, hvis det hjelper deg å holde tempo og motivasjon oppe.
  • Smil til de rundt deg. Alle synes det er tungt, hver på sin måte.
  • Visualiser. Se for deg selv løpende, lett, ledig og uanstrengt forbi Operaen eller gjennom Karl Johan. Hvor i løypa kan det bli tungt? Hvordan føles det og hva skal jeg gjøre da? 
  • Når tankene blir tunge, flytt fokus. Fra tunge slitne ben til lette, uanstrengte armer. Fra krampa i låret til ett lett steg. Fra løping til den deilige varme dusjen som venter.
  • Ta deg tid til å oppleve. 
  • Det er du kjenner at du lever!
















6 kommentarer:

  1. Glimrende ;-) Lykke til!!! ;-)

    SvarSlett
  2. Suger til meg gladtanker og gode råd.
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Takk for en flott liste! Masse lykke til, Anna! :)

    SvarSlett
  4. Lykke til i morgen! Og takk for en bra huskeliste. Ses helt plutselig i løypa :)

    SvarSlett