Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

fredag 16. september 2011

De siste forberedelser til Oslo Maraton 2011

Plutselig er det raceday - 8, og da er det på høy tid å gjøre de siste forberedelser.
Idag tok jeg derfor en lang omvei hjem.

Strålende sol og en viss uvisshet om antall kilometer, gjorde at jeg måtte gardere meg med drikkebelte og en energisjokolade. I mangel av et treningssenter i umiddelbar nærhet, besøkte jeg første og beste butikk i nærheten.  En energibar kunne de ikke skilte med, men derimot var utbudet av diverse "slanke-barer" godt.

Og jeg må faktisk innrømme at opplevelsen av å kjøpe denne, kan likestilles med den litt pinlige rødmen som oppstår når man legger opp tamponger eller kondomer på båndet. Det siste jeg vil er å bli assosiert med Nutrilett og liknende produkter. ("Sjokoladen" var forresten svært velsmakende. Ikke en Snickers, definitivt ikke et måltid, men den ga et overraskende godt kick).

Turen forøvrig var fin. Det noe varierende tempo i starten skyldes bla. to hyggelige møter med bekjente. Etter 12 km fikk jeg følge med Njaal, og da ble det fart over sakene igjen. Men før det fikk jeg god tid til å tenke på og planlegge de drøye 21 km som venter neste søndag. Her er noen av mine, høyst private og lite dokumenterte, tips og triks:
  • Så nær et løp, er toget for bedre form , kjørt. Nå er det vedlikehold og overskuddstrening som gjelder!
  • Les blogger, tips og triks, men sil informasjonen. Det er mye god motivasjon å hente i andres erfaringer.
  • Bekledning: ikke ha på for mye. Man kan godt "fryse litt" i starten. 
  • Ikke bruk utstyr du ikke har brukt før. Sko skjønner alle at må løpes inn, men det gjelder alt annet utstyr også. Gnagsår kan oppstå på de rareste plasser! (OBS! menn og brystvorter:-)
  • Egen drikke er strengt tatt ikke nødvendig, det er rikelig med drikkestasjoner underveis. Unntaket er hvis du ha energidrikke og ikke tåler den OM serverer.
  • Apropos energidrikke, alt med måte. Det er kjiper'n å få mageknipe underveis. Vann som tørstedrikk, energidrikk til, ja nettopp, energi!
  • Er det varmt, spander en kopp med vann over hodet på en drikkestasjon eller to. Herlig avkjølende.
  • Mat er et kapittel for seg! Men igjen, ingenting du ikke er godt vant med. Når start er ca. 1330, blir det for min del en god frokost i 8-9-tiden og og ett lett måltid ca. 1130. Typisk grøt med tilbehør til frokost, og en stor kaffe latte, og youghurt med musli til lunsj. Vanlig påfyll med vann inntil ca. en time før start. Og så kanskje en munnfull med nøtter eller godt moden bananbit rett før oppvarming.
  • Oppvarming, trenger man det? Hvis du satser på et forrykende tempo fra start; ja. Hvis du starter litt bak i massene, nja. Greit med litt testløping for å sjekke skolisser ol.
  • IKKE START FOR FORT! Amen. (Dette er supervanskelig, da alle ruser av gårde og forbi en, og angsten for å komme sist tar en. Glem det. Har du klokke og har bestemt deg for en tidsgrense, hold deg til den. Du kan ta igjen litt tapt tid etterhvert. Du har tross alt 21 km på deg.)
  • Apropos det forrige punktet: du er ikke i et magisk øyeblikk blitt i bedre form enn det du har trent til, bare for at du har startnummer på brystet. Derav er følelsen av lett uanstrengt 4.30 tempo de første kilometerne forræderiske! Er det ikke det du har trent deg opp til, kommer det til å si stopp. Garantert.
  • Det er ingen skam å gå (dette skriver jeg nok bare for at det er politisk korrekt. For min egen del er det overhodet ikke aktuelt. Jmf. Haruki Murakami i What I talk about when I talk about running. Etter fri hukommelse mener jeg at han ville ha følgende på sin gravstøtte: at least he never walked
  • Husk å kose deg. Det står ikke om livet.
  • Viktigst av alt (råd fra Silja, opprinnelig fra hennes make?): la kroppen jobbe for deg. Stol på kroppen, ha tillit til at den er sterk og utholden. Derav: don't think, run!
Har jeg glemt noe?





6 kommentarer:

  1. Flotte tips! Har akkurat gitt meg lov til å gå et par ganger i Birken i morgen. Men jeg tenker ofte på Murakamis "At least he never walked" når jeg føler meg fristet.
    Og slike slankebarer kjøper jeg stadig vekk, nesten uten blygsel. Jeg håper at det jeg kjøper i tillegg ikke får damene på Kiwi til å tro at jeg slanker meg (bor på et lite sted:)
    Lykke til med innspurten!

    SvarSlett
  2. Veldig god oppsummering av tips, så får hver enkelt finne sine tilpasninger etterhvert som man bygger erfaring. Er helt enig i at det ikke er galt å gå i løp (mye heller det enn å bryte), men som deg opplever jeg det personlig som en nedtur. Og har jeg først gått en gang er liksom "alt ødelagt" og jeg kan gå flere ganger. Tror det bare har skjedd i NY marathon, men lysten har vært der i andre løp også. Vet man at man KAN gjennomføre distansen uten å gå, så kan Murakamis gravstøttetekst være et mantra for å kjempe imot om lysten skulle melde seg. Forsøk heller å endre tempo og takt. Finn en løper som holder et tempo som passer og forsøk å fokusere på den. Taktskifter kan være veldig god hjelp.

    Murakami snakker også om å forsøke å fokusere på andre ting enn de slitne beina. Tenk på å bruke armene til å kjempe deg frem. De kan også bli godt slitne, men er stort sett veldig mye bedre enn beina.

    Jeg bruker "Don't think, run" som et mantra for å komme meg ut, men under løpingen er det ikke så dumt å slippe tankene til - bare ikke de som dreier seg om at beina gjør vondt, at det er mange kilometer igjen, hva er det jeg har begitt meg ut på, og så videre. Tenk på hyggelige ting og historier, la tankene fly om ting man har lyst til å gjøre, feriereiser man kan ta, hvordan man kan ommøblere stua eller bygge på huset. Jeg er utrolig kreativ og løsningsorientert når jeg løper og kan fort glemme bort at jeg faktisk sliter en god stund. (c:

    SvarSlett
  3. Mye positivt jeg burde øve på her -)
    Murakami hadde et annet mantra også:
    There will be pain, but suffering is optional.
    - dette har jeg messet mye, der jeg har åpnet mine armer og bringe og omfavnet smerten (shhh)

    Når det gjeder dette med å gå lanserte jeg min egen motstridende gravskrift
    : Hun gikk i oppoverbakker.
    Jeg tror jeg skal holde meg der under OM, ihvertfall er jeg åpen for at sannsynligheten for at jeg må finne meg en lyktestolpe for leggen et par gagner i begynnelsen er stor, får bare håpe det gir seg innen de første 5.

    Er det noe jeg absolutt kan ta til meg underveis er det Janickes: kreativ og løsningsorientert.

    Hilsen miss doom&gloom.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, det var akkurat denne lista med gode tips jeg trengte før jeg legger avgårde i dag!
    Det var litt av en omvei du tok! Må ha vært mye fæle bakker i starten?

    SvarSlett
  5. Bra tur og bra liste :-)

    Et triks kan være å drikke lite energidrikk i starten og mer mot slutten av løpet; særlig i forhold til magen og potensielt magetrøbbel, og hvis man er usikker på hvordan magen reagerer på energidrikke. Om mulig: sjekk ut hvor mange drikkestasjoner det vil være og legg en plan.

    Et eksempel: i går var det tre drikkestasjoner og jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle drikke på alle (jeg ofret dermed pokalen til fordel for drikke :-) nuvel, det var verd det!). Den første kom etter 4,5km og her drakk jeg kun to slurker av energi + tre slurker vann). På neste drakk jeg litt mer av hvert slag, og på siste drakk jeg nesten et helt beger av hver (da var jeg skrekkelig tørst og litt kjei). Jeg har opplevd å bli veldig tørst flere ganger på løp nå så jeg valgte altså bevisst å fylle på med vann etter energidrikk. Jeg sier ikke at dette er fasiten, jeg bare gir et eksempel, for vi er som kjent alle forskjellige (feks drakk min kjære kun energi, tok noen slurker på hver stasjon i går og drakk totalt kanskje ett beger på 23,5km, og han blir aldri tørst....),så, nøkkele ligger vel i å kjenne seg selv og legge opp løpet etter sine egne behov :-)

    Blir moro dette her altså;-) Jeg kommer garantert for å heie om jeg ikke finner på å ta en distanse likevel sånn i siste lita :-)

    SvarSlett
  6. Har du testet løpeappen The Long Run? Super app for å konkurrere, logge og trene med mening. Vi skal løpe gjennom 49 land! Trenger noen som legger mange mil bak seg ;) Søndag håper vi mange løper med appen for å støtte jenter i den fattige delen av verden. Se mer på www.thelongrun.no. Lykke til i Oslo Maraton! Hilsen Unni i Plan Norge.

    SvarSlett