Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

søndag 2. februar 2014

Borte bra, hjemme best?


100 day challenge fikk en bråstopp etter 94 dager. I løpet av onsdag ble jeg tettere og tettere, og torsdag var det en utfordring nok å bare eksistere på jobb, før jeg planet ut på sofaen. Hjemmekontor og noen korte gåturer var alt jeg utførte fysisk på fredag, og da var 100 day challenge ubønnhørlig over. Det var forøvrig 2 vel fortjente hviledager. 94 dager i strekk med minst 30 minutter fysisk aktivitet. Og jeg kan regne på en hånd de dagene dette innebar en rask gåtur og øvelser hjemme på stuegulvet. Men det har jo definitivt sin effekt det også. Eller?

Nå som treningsmengden er 9 økter i uka, er det veldig greit å ikke være avhengig av å dra et sted for å trene. Å ha en sykkelrulle hjemme var et absolutt must. Det er (kan være) en billig investering, som i seg selv tar liten plass. Dessuten får jeg brukt min egen sykkel, fremfor en spinningsykkel, som uansett hvordan du stiller den inn føles helt riktig etter 90 minutter.

Og så får jeg bestemme sin egen musikk! (litt skada og sær etter mange år som Sats instruktør). Jeg slipper å forholde meg til andre menneskers kroppsvæsker og -lukter og så kan jeg multitaske. To timer på rulla kombinert med video-forelesninger på videreutdanninga er finfint. Spørs hvor mye som sitter i etterkant bare. Og selv om barna mine begynner å bli så store (fyller 5 og 9 i år) at de klarer seg hjemme alene en times tid (ihvertfall på dagtid), så er det greit å være på trening, hjemme.

Jeg løper ute, i all slags vær og føre, men noen kvalitetsøkter må for min del foregå innendørs i disse dager. Jeg skulle så veldig gjerne hatt en tredemølle, men rekkehuset på 100 kvm har sine begrensninger.
Styrketrening er helt greit å få til. Det er et utall øvelser som for min del fungerer fint ved hjelp av kroppsvekt eller enkle hjelpemidler. Noen ganger slenger jeg minsta på ryggen og tar utfall gange på tvers av stuegulvet med noen- og -tjue sprellende kilo på ryggen.
Den siste tida har jeg nesten utelukkende brukt slynge på Sats, og nå skal en i hus her hjemme også. Har bare ikke bestemt meg for hvilken type, men det er vel egentlig hipp som happ. Det blir ikke Rolls Royce-modellen av Redcord, det er sikkert. Det enkle er ofte like bra, særlig når nærmeste Sats senter og alskens utstyr er 1.5 km unna.
Også små kropper kan ha mye kraft og vilje


Hva sier du? Er hjemme like bra som borte? Eller er halve treninga å ha på seg fresht treningstøy og bevege seg ute blant folk? Eller blåser du en lang marsj i både styrke- og 'alternativ' trening og bare løper ute, okke som? Må du ha et velassortert helsestudio for å få utført noe vettugt som kan kvalifisere som trening?

7 kommentarer:

  1. Hjemmetrening er gull - men jeg kjenner at det har litt mer begrensende rammer for min del. Vi har ikke funnet plass for tredemøller eller andre treningsgreier, så det blir mest hopp og sprett på stuegulvet. (Mens hele stua rister og CD hopper)Drømmer om større hus med eget treningsrom.

    SvarSlett
  2. Her på fjerde dag ufrivillig treningsfri, pga vær, dårlig vilje og andre påståtte hindringer, kjenner jeg at jeg ønsker, ØNSKER, meg ei tredemølle. Så sterkt at jeg faktisk tror vi må kjøpe ei. Ei god, tung og solid ei. Må man selge huset for å få råd til ei som ikke skrangler som man kan maratontrene på?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så dårlig er det nok ikke. Du trenger ikke å selge huset for å kjøpe god mølle, men under 10.000 burde du nok ikke gå. Gjør som meg; kjøp på avbetatling. Bedre å ha mølle enn bil.

      Slett
    2. Nei, tror ikke du må selge huset. Sportsmaster har noen ok tredemøller fra 13-15000. Og er du Kondismedlem får du jo 15 % (?) rabatt.

      Slett
  3. Jeg er for hjemmetrening. Uten mølle hjemme vil jeg nok ikke kommet meg nesten ut å trent. Hater å måte "pynte meg" til trening og så mye enklere å bare håpe på møle, se på hva man vil og høre på hva man vil. Min mølle, som jeg skryter av hele tiden, er nok min beste investering.

    SvarSlett
  4. Litt av alt sier jeg:) liker i grunn tredemølla på SATS, så det blir noen økter der ilp av vinteren. Jeg har ennå ikke funnet en spinninginstruktør som har på BRA drivende musikk...sukk...jeg er også typen som går av sykkelen og UT av salen dersom kjedelig musikk vedvarer..dette gjør nemlig MYE for min motivasjon. Rulle kjøpte jeg i fjor, brukt 2 ganger....trist å sitte på loftet i all min ensomhet.....jeg ble jaget dit ja:( så nå har jeg heller funnet en spinningsykkel som er plassert ute der hvor tredemøllene står på SATS (Metro), og der kan jeg sitte i 2 timer å følge med på alt som skjer rundt meg. PERFEKT:) i tillegg kommer det folk bort og slår av en prat....genialt! tiden går da LITT fortere mens man jobber iherdig i sone 2......tøying og bøying tas på gulvet hjemme....så bob bob - ja takk begge deler.

    SvarSlett
  5. Hjemme, hjemme, hjemme. Jeg hater mølleløping, så jeg løper ute uansett. Men jeg innrømmer det har blitt mindre løping og mer styrke i desember og januar... Men snart er det vår, så her må det løpes for at jeg ikke går glipp av enda en sesong.

    SvarSlett