Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

onsdag 25. september 2013

Morgenstund har gull i munn, i Ekeberg skulpturpark

Høsten er over oss, og jeg løper på måfå. Årets store mål er forlengst unnagjort, og nå gjenstår kun koseløp. Nuvel, Oslos Bratteste og Hytteplanmila blir vel langt derifra, da tidene fra 2011 på begge skal gruses, knuses og spyttes ut. Mer om det i et annet innlegg.

Tidsklemma er også over meg. Eller, den går jo litt i bølger. Men jeg hungrer stadig etter nye utfordringer og har like godt blitt deltidsstudent og meldt meg som FAU-representant på skolen til 3. klassingen. (Noen burde ha slått meg med noe hardt i hodet!)
Men det blir tid til løping. Så blir det ukentlig kortere turer enn det jeg ideelt hadde sett for meg, men litt er bedre enn ingenting? Jeg vil for alt i verden ikke gå glipp av de mulighetene naturen byr på i disse deilige høstmånedene. Kalde klare morgener, sola som varmer på dagen, rasling av løvet på bakken.

For å få ting til å gå ihop, har jeg de siste ukene lagt langturene i forbindelse med transportløping til jobb. Som Siri skrev, bak enhver sprek kvinne, står det en snill mann. Så sant som det er sagt. De morgenene jeg stikker tidlig, blir det to unger og bikkje på mannen. Men også en kone som er høy på livet og løping. Og det er til å bli overstadig, berusende lykkelig av å jogge av gårde mens de fleste forstatt driver med morgenstellet, sette kursen mot jobb og ta en omvei her og en omvei der, bare for å strekke det litt lenger ut i tid.

Legg merke til den 'inspirerende boka'. Ikke rart jeg må løpe av meg litt før arbeidsdagen starter.

Og så er det ikke lite (selv)tilfredstillende å stille nydusjet på møtet 0830 og bekrefte at ja, jeg har faktisk løpt hele veien hjemmefra. Med omvei.

Idag la jeg turen til den mye omtalte og -diskuterte Ekeberg Skulpturpark. For meg har denne skogen tidligere vært et virvarr av stier. Nå er det mye flott å se på i tillegg. Så kan man si og mene mye og mangt om private investorer, omlegging fra skog til park osv, men jeg synes at en oppgradering av hele området er finfint.


Utsikt fra Ekebergrestauranten

En liten pust i bakken?

Har du lyst å ta turen, anbefaler jeg trikk eller løp til Gamlebyen- 'Oslo hospital', for derfra å følge nye, oppgraderte 'kjærlighetsstien' til Ekebergrestauranten. Derfra er det knappe 200 meter oppover, og du er i det nye 'parkanlegget'. Med på kjøpet får du en motbakkeøkt, grusbelagte, opplyste turstier, rare og morsomme konstallasjoner og et av byens beste utsikt (unntatt Holmlia da). Offisiell åpning er torsdag 26.9.13.

God tur!


4 kommentarer:

  1. Dame right - jeg må def. få med mannen på en befaring på beste østkant for dette så bare helt supert ut!! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det! Fra dere blir det jo en real langtur :-)

      Slett
  2. Synes den parken ser strålende ut! Oslo by har gjort helt rett å ta imot denne gaven - må komme meg en tur dit selv, med eller uten løpesko.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får balsamere kroppen med litt kultur mellom Berlin og NY

      Slett