Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

lørdag 27. oktober 2012

2012 i 2012?

Plutselig åpenbarte ett nytt prosjekt seg.

Jeg har i flere tidligere blogginnlegg både hyllet og sablet ned dette å bare løpe. Det handler til dels om at jeg begynner å ta til meg dette med periodisering. Det er ingen grunn til at løpingen skal være like intens året rundt. Hovedsaklig er jeg med på ett par løp om våren og noen på høsten. To perioder, med andre ord. Dermed kan jeg legge opp treninga etter målet, det være seg 10 km eller maraton. I min verden krever det nemlig ulik tilnærming, og det hele skal passe inn i et større puslespill av jobb og familie, og annen trening. Jeg vil nok aldri kunne både løpe langt og overleve, samtidig som jeg måneden etter setter ny pers på 10 km. Sånn er ikke min kropp, psyke eller hverdag bygd opp. Og så tillater det perioder med bare løping.
For meg betyr det:

Mentalhygiene, folkehelse, opplevelser. Pause, agresjonshemmer, tidsfordriv. Overskudd, balanse, ro. Mestring, å være en del av noe og sørge for at buksa passer.

Og en hel del fine minner:

Fra første langtur > 21 km

Julaften 2011
Just running @ Brooklyn Bridge, juni 2011


Første(og siste?) gang på pallen, 3.pl., I-Form-løpet 2011


Men jeg er jo en rastløs sjel. Veldig dårlig på å være her og nå. Så noen prosjekter må jeg ha gående. Og derav:

Prosjekt: 2012 km i 2012.

Ved en nærmere titt på treningsdagboken i Endomondo, viste det seg at jeg denne uka rundet antall løpte kilometer i hele 2011. Fin, fint. Men det er fortsatt 9 uker igjen av året. Mon tro jeg klarer å bikke 2012 km før årsslutt? Kjapt utregnet blir det i underkant av 40 km i uka, og det er jo uansett mitt overordnede mål med løpingen, +- 4 mil i uka.

Så, 2012 i 2012.


Hilsen Anna @ ute-og-(bare)løper

9 kommentarer:

  1. Lykke til med prosjektet. Det klarer du font ( bare du ikke skader deg) selv trener jeg fra maraton til maraton og føler på meg at jeg begynner å bli litt sliten. Neste år skal jeg planlegge annerledes

    SvarSlett
  2. Takk. Jeg tror det skal gå ganske smidig. Og så har jeg jo lest meg til at i denne gunntreningsperioden er det mange rolige kilometer i bena som gjelder. Skal nok supplere med litt intervall, men da med lange drag. Fart og smerte, det får komme til neste år ;-)

    SvarSlett
  3. Det var jo et "kult" mål å ha ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og så blir ikke målet for neste år så avskrekkende, 2013 i 2013, bare 1 km mer ;-)

      Slett
  4. Artig prosjekt! Det klarer du helt sikkert (hæ, er det bare ni uker igjen av året?!? hjelp!) Må bli skikkelig detaljstyring på de siste øktene, he he!

    SvarSlett
  5. Nyttårsaften kan hele Røros riste på hodet av hun gale Oslo-dama som løper rundt og rundt i 30 minus!

    SvarSlett
  6. Det var et skikkelig kult mål! Men du kan vel ikke bikke 2012? Du må vel stoppe på kilometeren?

    (Jeg ser fram til å lese om nyttårsfeiringa di dersom det blir litt få kilometer i julestria.)

    SvarSlett
  7. Ja, må klare akkurat 2012 ;-)

    SvarSlett
  8. Stilig - og ja, det klarer du:-)

    SvarSlett