Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

onsdag 15. februar 2012

Yasso 800's


Tanken er enkel. Ta utgangspunkt i ønsket maratontid, feks. 4 timer. (En del av ) veien dit blir å løpe 800 m på 4.00. 4 x første uka, og deretter øke med en 800 m for hver uke, til man klarer 10 x 800 meter på 4.00. Les mer her.
Dette er sågar ingen mirakelkur, og jeg antar at metoden ikke har vært gjenstand for nitidig forskning. Men for en som meg, som liker struktur men samtidig tenker det ikke må være så vanskelig, passer dette perfekt.

Idag, onsdag= barnevakt= kjærestetid => Bislett.
Adskillig mye mer folk ikveld enn sist jeg var der. Men det går så fint atte, når alle følger de enkle reglene om bla. å holde høyre og se seg bak skulderen før skifte av fil.

4 runder oppvarming og deretter 4x 800 meter. Jeg er ganske blank på ønsket maratontid, men tenker at i underkant av 4 timer er et allright utgangspunkt (så har man alltids et mål og et drømmemål, og det er vel nærmere 3.45.) Så 800 meterne skulle gjøres unna på 3.45.



Fine pulskurver!

På Bislett synes jeg det er veldig vanskelig å styre tempo. Jeg klarer heller ikke å følge med på pulsen hele veien, så det blir å løpe på følelse.
Første gikk for fort, 3.30, og jeg kjente kvalmen bølge gjennom kroppen mot slutten. Neste på 3.33 var hakket mer kontrollert, og så kollapset jeg på 3.og 4. med 3.37 og 3.38. Pulsen lå på 90-93 % av max, og det er vel der den skal være på intervall-økter?

På vei hjem hadde vi en diskusjon på hvor hardt intervallene skal kjøres, og føles. Som mine med hint av kvalme, eller som N sine, der han mener han hadde krutt til ett par hundre meter til. Hva sier eder?

Uansett, 800 m x 4 i boks, utvider med én neste uke! Puh!


19 kommentarer:

  1. Har kjørt Yasso800 før maraton et par ganger, og synes det stemmer overraskende bra. Det er i alle fall en god indikator og kan gi litt trygghet i om man befinner seg der man burde. Men så er det j*#X&$g tøft å løpe 10 x 800 på ønsket tid også da! Både mentalt og fysisk - akkurat som maraton, hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har tenkt litt på det der at det tilslutt skal bli x 10. Tempo/ intensitet bør nok justeres litt ned kjenner jeg...

      Slett
  2. Puh, det er pyton mens det står på, men ingen løpstrening enn intervaller gir bedre følelse etterpå. Det så ut som en enkel, men effektiv oppskrift, Yassoen. Men hvordan klarer du å måle 800 meter på Bislets 546 metersrunder? Hvor lange pauser tok du mellom intervallene?
    Forøvrig - du løper vanvittig fort!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir nok 5 meter hit eller dit. Det er jo markert for hver 100 meter, så vi startet der vi antok var (rett før) mellom 200 og 300 meter og løp frem til 0, altså 800 meter siden runden er på 546 m.
      Pausene er ca. like lange som selve økta, altså +- 3.30.

      Slett
  3. Vel, det beste er jo å "ikke dør på de siste" og det heter seg jo at intervallsona er på ca 82-87% (eller noe deromkring). Intensiteten avhenger jo litt av formålet: er målet at du skal løpe maks på disse intervallene eller? Hvis det er maks fart og lang pause som gjelder så er du jo forsåvidt i riktig sone....

    SvarSlett
    Svar
    1. Løper man MAX er det jo vanskelig å klare 10 runder. Og formålet er å "få bedre kondis" eller pushe VO2-max.

      Slett
    2. Nettopp,det var det jeg trodde, og da gjelder det som Tim sier: da ligger du for høyt og trenger å justere deg ned så du ligger på/under terskel. That you can do ;-)

      Slett
  4. En god regel på intervaller : den siste skal helst gå bedre enn den første.
    Så sånn sett har du nok åpnet for hardt. Jeg åpnet alltid for hardt før og gikk fullsetndig i veggen på slutten. Og da kan man si at jeg kjørte kanskje 4 av 8 intervaller BRA. Resten var over terskel og gir deg ikke noe særlig...

    Så jeg syns når du sier at du ligger på 90 - 93 %, så ligger du for høyt! jeg opererer med 82 - 87,5 % som intervall sona. Tenke heller progressivt, føl deg frem og jobb i mot å klare å ligge rett UNDER melkesyreterskel. Klarer du det og klarer og ligge kontrollert under der - så trener du 100 % perfekt. Det er vanskelig å komme dit, jeg gjør det best på spinningsykkel foreløpig, men det kommer seg på løp også :)

    Jeg løp 7 x 1092 på Bislett i går :
    4.24, 4.24,4.24,4.22,4.19,4.18 og 4.13. Da har jeg løpt progressivt. men kunne kanskje ha åpnet bitte litt hardere, slik gapet mellom første og siste hadde vært litt mindre - men ingen er perfekt :)

    Kjør på uansett og 3.45 på maraton klarer du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for god tilbakemelding! Veldig matnyttig. Jeg vet at det gikk vel fort på 1. runde, men jeg hadde en så attraktiv rygg å henge på ;-)
      Skal forsøke å "undervurdere" meg selv på første runde neste gang, og heller søke å kjøre bittelitt progressivt. Og ta en bitteliten kikk på pulsklokka.

      Skal si du holder jevnt(Høyt) tempo, men jeg antar at øvelse gjør mester. Noen banesykdommer får jeg tillate, ikke barebare å flytte intervallene fra mølla til "live" løping.
      Og maraton på 3.45 er ingen utopi, ihvertfall ikke i Berlin. I Nordmarka i juni derimot, handler det mer om å komme seg (opp og) frem.

      Slett
    2. :)
      Man kjenner seg selv best, så du har nok en farbar vei allerede. Men det morsomme med trening er jo at man hele tiden kan utvikle seg. Jeg har en ny"vår" nå og har det kjempemoro :) Da er trening gøy. Å løpe Nordmarka før Berlin er en smart test! Og Nordmarka er jo langt tøffere enn Berlin. Så fikser du Nordmarka greit - så har du mye positiv ballast :)

      Slett
    3. Jeg overhører glatt det der med Nordmarka Vs Berlin. I min verden er det nemlig omvendt. Regner med å være fysisk så godt forberedt som det lar seg gjøre. Mentalt derimot vet ikke om man noensinne er godt nok forberedt på sin aller første maraton.

      Slett
  5. Her var det masse god info! Mmmmm, jeg fråtser i treningstips og så fikk jeg litt lyst å prøve Yassos 800 jeg og. Bislett er helt topp!

    Bra jobbet, du er sterk!

    SvarSlett
  6. Så spennande med Yassos 800!
    Eg skulle sjølv prøve desse ut ifjor, men så rann maratonplanane mine ut i sanden...
    Eg prøva meg på tenkt sluttid på fire timar, og den farten var grei å halde til å begynne med. Men om eg hadde etterkvart hadde greidd å auke til 10x800m tvilar eg faktisk på.
    Eg blir faktisk ofte kvalm etter intervalltrening, sjølv om eg ikkje kjendte mjølkesyre...
    Nå skal eg jammen følge enda bedre med på blogginnlegga dine, kanhende eg finn meg ein fin maraton til hausten, slik at eg kan prøve ut Yassos igjen.
    Moro å prøve nye treningsmetodar/teoriar.
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kvalme kan jo like godt komme av lavt blodsukker...

      Og ja, det er moro med variasjon og teste ut litt her og der. Så blir ikke treningen kjedelig og ensformig ihvertfall.

      Masse fine maraton på høsten, men tror mange begynner å fylle seg opp. Berlin ble ihvertfall mye fortere utsolgt i år enn ifjor.

      Slett
  7. Inspirerende! Jeg får vel prøve dette opplegget selv når Skogsmaratonet nærmer seg. Utrolig bra jobba; meget mulig at man ikke "bør" ha så høy puls på denne økta men jeg er veldig imponert over hvor bra du presser deg! Skal bli spennende å se hvordan det går når antallet intervallet økes!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, det skal bli litt mer spenning en det som godt er. Tenker jeg skrur ned tempo ett par hakk, jeg!

      Slett
  8. Spennende treningsform. Høres ut som noe som kan være fint å prøve før Berlin til høsten.

    SvarSlett
  9. Jeg tenkte på deg og Yasso i noen sekunder da jeg skulle løpe 'liksom' intervaller på mølle idag. Jeg grublet litt over maratonfart, men fant ut at det eneste jeg hadde krefter til var å løpe 10km/t - noe som ville bety maraton på 6t og den tanken var så deprimerende at jeg gjorde noe annet.
    (Jeg har deg i bakhodet, så neste gang -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flytt meg fra bakhodet til pannebrasken og GO FOR IT!

      Slett