Om meg

Bildet mitt
Wannabe triatlet og mosjonistløper som ikke har, men tar seg tid, til trening. Og det er for det meste det denne bloggen handler om. Treninga jeg får til i hverdagen. Trening, på godt og vondt, og veien mot små og store mål- nå IRONMAN HAUGESUND 70.3 og FRANKFURT MARATON i 2014... og litt hist og her underveis!

søndag 6. november 2011

Å løpe på måfå

Søndag uten planer = mulighet for langtur.
Njaal ville trene inne, så jeg så mitt snitt til å gjøre noe jeg ofte har tenkt på. Å bare løpe, uten noe mål og mening. Eller mening gir det alltid, langturer. Å sette en fot foran den andre, velge til høyre eller venstre i neste kryss, bare følge kroppen dit den tar meg. Avtalen var at N skulle trene 1 time for deretter å ringe meg, og plukke meg opp, hvor enn jeg da måtte befinne meg i Oslo og omegn.

Utgangspunktet for dagens tur var Hauketo. Uansett hvordan du vrir og vender på det, så ligger Hauketo i en dump og for å komme enten hit eller dit, må man oppover. De første fem av dagens  18 kilometer førte meg opp til byens tak, Ekeberg. Det gikk sakte men sikkert, uanstrengt og lett i både ben og pust. Litt overraskende med tanke PT-time på fredag og 2 timer på SATS på lørdag. I ettertid ser jeg jo at de første kilometerne gikk så sakte som de aldri har gjort før, men hva gjør vel det, så lenge følelsen var god?

Vel oppe på Ekeberg, fant jeg ut at jeg skulle velge en ny vei nedover mot Oslo-gryta og da får man denne utsikten som belønning:
Fra litt tidligere i år
Visste du forresten at Edvard Munch sitt Skrik er inspirert av nettopp denne utsikten?
Sånt finner man ut når man tar seg tida til å se seg om.

Vel nede i byen fulgte jeg veien forbi Operaen, langs Vippetangen og ut forbi Aker Brygge. Passende var det en kar som vasket bilen der ute på kaia(!), så jeg kunne fylle på vannflaska. Trykket i meg en halv Maxim-gele, rett og slett i mangel av sukkerholdig drikke i heimen. Har nå funnet et triks for å slippe å fylle munnen med skvipet, nemlig og legge tuben langt inni munnen og således få geleen langt bak i svelget. Pju smaker det uansett.

Omtrent ved disse tider forventet jeg at Njaal skulle ringe, så jeg planla å løpe utover Frognerstranda og bli møtt av en varm bil sånn ca ved Sjølyst. Men det varte og rakk før noen ringte, og jeg kjente irritasjonen vokse (blodsukkeret synke). Etter 1 t og 25 minutter gravde jeg frem telefonen, og lekset opp mannen for dårlig disponering av tida. Da ble det en bitte liten omvei inn på Bygdøy, før jeg kunne skru av klokka ved passerte 18 km og 1 time 37 minutter.


En deilig langtur i godkjent tempo. I utgangspunktet er dette det tempo jeg tenker maraton kan fullføres i. Så bli det sikkert justert og rejustert i løpet av de neste 11 månedene...


6 kommentarer:

  1. Good girl ;-) Synes jeg ser deg nærmest frese av irritasjon fordi N ikke ringer ;-) Godt du gav han leksa han fortjente haha

    SvarSlett
  2. Turer fra A-B er mine favoritter. Da slipper man å tenke på at man må opp alt man har nedoverløpt.
    Fin tur og Silja har rett mannen fortjente ei lekse -)

    SvarSlett
  3. Godt tempo og fin tur. Løper du slik maraton blir det fantastisk tid!!!

    SvarSlett
  4. Det så ut som en herlig perfekt søndagslangtur, og i ettertid føles det nok bare moro at det ble noen ekstra kilometer! Åh, som jeg gleder meg til å gjøre det samme igjen (en hel helg uten trening føltes ufattelig frustrerende, og jeg har forbannet alle jeg har sett i treningsklær eller til og med joggende/syklende ;)).

    SvarSlett
  5. Det der er kombinasjon av mine to standard/favoritturer. Og det eneste jeg ikke skjønner er at du ble så sint at du gikk glipp av den fineste biten videre rundt til Paradisbukta og Huk.
    Gøy at du planlegger maraton (c:

    SvarSlett
  6. Nice! Nå ble kjente jeg lysten til å løpe ble veldig sterk gitt....

    SvarSlett